Älska dig själv!

Nu sitter jag här igen, hihi, det är inte klokt! Men vaddå? :)

Igår när jag skulle sova, så kunde jag såklart inte sova, jag låg och funderade på allt och inget.
En fråga som ploppade upp i mitt huvud var :"Vad är det egentligen som är viktigt här i livet?" Intressant fråga va?! ;D

Då kom jag och tänka på en text ur bibeln, från Matteusevangeliet 22:34:

När fariseerna fick höra hur han (Jesus) hade gjort saddukeerna svarslösa samlades de, och för att sätta honom på prov frågade en av dem, en laglärd: "Mästare, vilket är det största budet i lagen?" 
Han svarade honom: "Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd.  Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv.  På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna."

Så vad är då viktigt? Gud. Andra människor. Och jag själv. Du skall älska din nästa som dig själv. Innebär det då att jag ska älska mig själv? Ja! :) Blir mycket enklare att älska andra om man älskar sig själv, skulle jag tro! :)

Ofta tror jag människor som inte är kristna förknippar kristendomen med en självförnekande religion där var och en ska glömma allt vad heter stolthet inför sig själv och en egen personlighet, där man ska flytta ihop till en grå massa tillsammans med de andra färglösa människorna i kyrkan....

Men så tror inte jag att det är! Jag tror Gud vill att vi ska bejaka våra egenskaper, vår personlighet och våra gåvor, och älska oss själva! Varför skulle han annars skapat oss så fantastiska? :D

YES!
Ha de!
teggan


Kommentarer
Postat av: Johanna

Underbart bra skrivet johanna!! jag bara ryser när jag läser bibelordet!! Jag har tänkt en del på detta själv, just att älska sig själv. det är svårt... Men jag antar att man får be gud om hjälp med det också... kram :D

2009-07-28 @ 15:46:53
URL: http://bofast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback