Det här med bloggar

Hej där alla två! 

(Okej, där skarvade jag lite. 6 utav de 10 senaste dagarna har jag haft 0 besökare. Inte ens jag har besökt min egen blogg! (Ja, brukar inte ni göra det, ni som har en?) Förklaringen till att inte ens jag besökt den kommer här:)

Jag har bloggfasta. Den går ut på att jag inte kommer gå in på några bloggar på 40 dagar. Från och med igår. (Men jag tjuvstartade i söndags) 

Fastan började alltså igår och jag kände att det var ett ypperligt tillfälle att försöka förändra något i mitt beteende jag inte var nöjd med. 

För att förtydliga: Jag älskar att läsa bloggar. Jag läser kanske runt 10-15 bloggar oregelbundet och kanske 9 stycken dagligen. 
Det problem jag tycker att jag har är att  jag lägger ner för mycket tid på det varje dag, jag går in och uppdaterar otaliga gånger varje dag för att se om någon skrivit något nytt. Förutom tiden det går åt så har det blivit till nåt sorts beroende. Jag njuter inte av att surfa runt på dessa bloggar som man kunde göra när man nan var liten och lyckades komma in på internet och kunde kolla på youtube-videos som tog tio minuter att ladda! Succé! :)
Nu är det lätt att det blir som ett tvunget tidsfördriv för att dämpa min egen leda eller ibland ångest, en snuttefilt.

Det andra som jag också upplevde som ett problem var att läsa om alla dessa människors liv. Vilket jag tycker är intressant, men jag kunde nästan sitta där och tänka Varför lever jag inte mitt eget liv istället för att sitta här och läsa om andras? Sen tror jag att det är oundvikligt att man omedvetet börjar jämföra sig med andra.

Mitt sista problem var detta med att kunna uttrycka mig. Jag har senaste tiden känt det som att jag inte kan skriva något. Inget intressant, inget smart, inget roligt. Även om jag tror att många av de bloggar jag läser inspirerar mig till att skriva och använda språket på ett kreativt sätt, så hoppas jag faktiskt på att bli mer kreativ i mitt eget skrivande genom att ta en paus från att bara ta in andras texter. Vi får hålla tummarna.

Efter bara 4 dagar av "bloggfasta" kan jag säga att det känns...skönt! Även om jag saknar att läsa om mina favoritmänniskor!

Puss o kram på er!
Teggan



Kommentarer
Postat av: I

Herregud, du satte just ord på allt jag tänkt i flera månader. Både det där med att läsa andras liv istället för att leva sitt eget och det där med att inte längre kunna skriva något själv.

2014-04-10 @ 00:09:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback